top of page
חיפוש

10 סיבות טובות לפעילות טיפולית עם כלבים

מאת ענת אלון, כלבנית טיפולית בצוות 'מישהו לחיות לצידו'

לקראת שנת הלימודים החדשה קבלו 10 סיבות טובות למה מומלץ וכדאי לשלב פעילות טיפולית עם כלבים בבתי הספר ומסגרות טיפוליות.

עמותת צער בעלי חיים ר"ג והסביבה מפעילה מזה מספר שנים תכנית טיפולית ארצית - מישהו לחיות לצידו".

התכנית מבוססת על טיפול באמצעות כלבים לבעלי צרכים מיוחדים ונוער בסיכון, ומטרתה לחבר בין עולם הכלבים לעולם התוכן הרגשי והחברתי של האדם. 

עשרות הקבוצות שכבר מקיימות את הפעילות יודעות שהכלבנות הטיפולית והמפגש עם הכלבים משמשים אי של שפיות, רוגע וביטחון,  מעניקים  מפלט מהלחץ והדאגה ומאפשרים לצוות ולמשתתפים לפרוק מתחים וליהנות. מחפשים סיבות נוספות להכניס אהבה וזנב מכשכש לבית הספר או למסגרת הטיפולית? ענת אלון, כלבנית טיפולית בצוות 'מישהו לחיות לצידו' מפרטת 10 יתרונות לעבודה עם כלבים:

1. כלב הוא בעל חיים חברתי וסוציאלי המעוניין בחברת בני האדם, שמח לעבוד ומסוגל להבין ולתקשר עמנו טוב יותר מכל בעל חיים אחר.

2. הכלב מקבל את האדם כמות שהוא, בצורה בלתי אמצעית, נטולת תנאים ונטולת שיפוטיות, ובכך מאפשר לכל אחד ואחת לחוש שווים, ראויים ובעלי ערך.

3. לכלבים יכולות תקשורתיות מפותחות ביותר המהוות הזדמנות להתאמן באינטראקציה בין-אישית, ולפתח רגישות, אמפתיה ודאגה לאחר.

הכלבים המוכשרים לעבודה תרפויטית הם סלחנים מטבעם, מסוגלים להכיל 'טעויות' ובכך מאפשרים למידה ותיקון.

4. שיתוף הפעולה עם הכלב מדגים וממחיש את התועלות של עבודת צוות שבה כל המשתתפים נוטלים חלק ולכולם יש מקום וחשיבות.

5. המסירות והנאמנות הנובעים מעצם היות הכלבים חיית להקה ומהווים חלק מהותי מאופיים, עוזרים לשקם ולבסס את תחושת האמון בזולת ואת היכולת לסמוך על האחר.

6. ההקשבה ושיתוף הפעולה של הכלבים מספקים חוויות הצלחה לכל אחד העובד עמם בלי קשר ליכולות ולמוגבלויות, ובכך יוצרים העצמה ומגבירים את תחושות הערך העצמי והמסוגלות.

7. החוויה האוהדת והמשחקית אותה מעניקים הכלבים מעוררת רגשות ותחושות, מסירה מחסומים רגשיים ופותחת דלתות למחוזות ילדות נשכחים בליבנו.

8. הפעילויות שניתן לעשות עם הכלבים הן שונות ומגוונות ויכולות לגעת באספקטים שונים – רגשיים, תקשורתיים, התנהגותיים ומוטורים. הקשר החם והאוהב הנרקם בין המשתתפים לכלבים והפעילות החווייתית והמהנה מייצרים ציפייה למפגשים ומוטיבציה לקחת בהם חלק פעיל.

9. עבודת האילוף מספקת חווית שליטה בסיטואציה ומאפשרת למשתתפים לחוש כי יש ביכולתם לרכוש שליטה גם על עצמם ועל חייהם.


10. העבודה עם הכלבים היא עבודה תהליכית, הבנויה שלב אחרי שלב. מטבעה היא מזמנת התמודדות עם הצורך בסיפוקים מיידיים ומפתחת נחישות, התמדה וסבלנות לתהליכים ארוכי טווח.


אנחנו יכולים להמשיך ולהרחיב על כך שמחקרים הוכיחו כי מגע מתמשך עם כלבים מוביל לשינוי התנהגותי, מעודד אינטראקציה חברתית ושיפור יכולות ורבאליות ומשפר יכולות קוגניטיביות ומוטוריות, אבל בשורה התחתונה, מי מאיתנו לא היה רוצה שבמקום מורה או מדריך ייכנס כלב?!

רוצים לשמוע עוד? לחצו כאן והשאירו פרטיכם.

* קרדיט לתמונות: ירון זינגר וענת אלון.

bottom of page