top of page
חיפוש

טיפול בחתול יונק

חשוב! לא פעם אנשים טובי לב סבורים שגור ננטש, בעוד שלאמיתו של דבר, אימו פשוט יצאה לחפש מזון.

חשוב מאד לזכור: אסור בשום פנים ואופן לגעת בגור עד שברור מעבר כל ספק שאימו לא תשוב אליו! סיכויי ההישרדות של גורים יונקים בלי אמא נמוכים. אם נתקלתם בגורים יונקים, הקפידו להשקיף עליהם מרחוק ובמשך זמן ממושך (לפחות שבע שעות) לפני שתחליטו כי מוטב לקחת אותם מן המקום.

האכלה: אין להאכיל את הגור בחלב פרה! חתולים אינם מעכלים אותו והוא אינו עשיר מספיק בשומן. גור עד גיל 3 שבועות יש להאכיל כל כמה שעות באבקת חלב מיוחדת לחתולים, שניתן לרכוש בכל חנות לבעלי חיים, ובעזרת בקבוק מיוחד עם פטמה. כדאי להימנע מהאכלה בעזרת מזרק. זה יוצר אנטי, עלול לפצוע ולא מעודד את אינסטינקט היניקה. בזמן האכלה אין להפוך את הגור על גבו. הוא אינו תינוק. כמו כן, אין להאכילו כשהוא תלוי באוויר. הגור צריך לשכב על בטנו (רצוי על מצע רך) כשראשו מורם מעט, כפי שהיה עושה לו ינק מאמו. יש להימנע מלדחוף את האוכל מהר ובכוח שכן הוא עלול לשאוף אותו לריאות ולהיחנק. את החלב יש להגיש בטמפרטורת גוף. לצורך כך ניתן להכניס את הבקבוק לכוס מים חמימים ולטפטף על גב היד כדי לבדוק אם הטמפרטורה מתאימה ואינה חמה מדי. יש להיזהר שמא תיגרם לו כווייה בחלל הפה. פרט להאכלה כל 3-4 שעות, יש להאכיל את הגור כשהוא מבקש, אך אין לדחוף יותר מדי אוכל, שכן עודף האכלה עלול לגרום לכאבים או שלשול וכתוצאה מכך להתייבשות ולמוות.



עשיית צרכים: עד גיל שלושה שבועות, הגור אינו מסוגל לעשות צרכים ללא גירוי חיצוני של הסוגרים ובלא עשיית צרכים הוא ימות. החתולה-האם עושה זאת בליקוק אזור פי הטבעת. בהעדר אם, יש לנקות את אזור פי-הטבעת עם צמר גפן לח או מגבון (ללא אלכוהול) לאחר כל ההאכלה. יש להימנע משימוש בנייר טואלט, שיכול לגרום לשפשוף וכאב. לשתן יש גוון צהוב בהיר והקקי יוצא לרוב במרקם משחתי ובגוון צהבהב. לאחר מכן הוא הופך ירוק-חום ומוצק מעט יותר. אם החתלתול אינו עושה צרכיו יותר מיומיים, יש להתייעץ עם וטרינר.

שמירה על חום הגוף: לגור עד גיל 4 שבועות קשה לשמור על חום גופו. כשהוא עם אמו, חום גופה הוא ששומר עליו. בהיעדר האם, יש לשים אותו במקום חם, סגור, יבש ונעים, יש להניח לידו בקבוק חם (את הבקבוק יש לעטוף בשמיכה או מגבת כדי למנוע כווייה) ולדאוג להחליפו כל כמה שעות. יש לשים לב שהגור לא מתייבש. גם בקיץ יש להשתמש בבקבוק חם.

משחק: משחק אצל גורים משמש אימון חשוב של מיומנויות פיזיות וקואורדינציה. האם החתולה עושה זאת באופן טבעי ובהעדרה ניתן להפעיל את הגור על ידי כדורים קטנים או חפצים שניתן להזיזם ושהגור יכול לרדוף אחריהם. אין לתת חפצים קטנים מדי, חוטים דקים וקצרים, ניירות וכו', שכן אלו עלולים להיבלע ולגרום לחנק או לסתימת מעיים. חתולים הם בעלי חיים סקרניים ולכן מועדים לתאונות. יש להקפיד לחסום פתחים, מעברים צרים או מקומות אליהם יכול הגור להידחק ללא יכולת לצאת. יש לשים לב לדלתות פתוחות של מכשירים חשמליים (כגון מכונת כביסה, מדיח ותנור) ולהרחיקם מחוטי חשמל חשופים.

גמילה מבקבוק: את תהליך הגמילה מן הבקבוק אפשר להתחיל בגיל שלושה או ארבעה שבועות. לשם כך יש לרכוש אוכל מיוחד לגורים קטנטנים (בייבי-קט או ווינינג), להשרות אותו במטרנת גורים לכמה דקות, עד שיתרכך, ואז למעוך אותו ולהביא מנה מזערית אל פיו של הגור בתחילת ההאכלה. חשוב להשתמש בכמות קטנה ביותר, ולהכניס אותה ממש אל פיו של הגור. יש לעשות זאת בזהירות כדי להימנע מאי-נעימות וחנק. אם הגור מגלה עניין במזון המורטב, ניתן להמשיך בארוחות המכילות מזון מורטב ובקבוק לסירוגין - ובמשך הימים שלאחר מכן להעלות בהדרגה את היחס, כך שבתוך כשבוע אוכל הגור מזון מורטב בלבד. שימו לב שהעיסה הזו נוטה להתייבש מהר, ולכן עדיף לשים מעט ולהחליף כמה פעמים ביום. אם הגור אינו מגלה עניין במזון המורטב, יש להמשיך עם הבקבוק בלבד ולנסות שוב למחרת. שלב המעבר למזון מוצק מלווה בהרבה לכלוך. מאחר שחתולים הם בעלי חיים נקיים מטבעם, כדאי לנקות את הגור בצמר גפן ומים חמימים. חשוב לזכור: הגורים גם אינם יודעים לשתות מים לבד בלי הבקבוק, ובגיל ארבעה-חמישה שבועות יש ללמד אותם כיצד לעשות זאת. לשם כך, לאחר ההרגלה למזון מורטב, ניתן להביא להם קערת מים קטנה ובתוך שתי חתיכות של אוכל יבש - הגור יסתקרן, ינסה לתפוס את החתיכות הצפות ובתוך כך יתרגל לשתות.

גמילת צרכים: במקביל, עם תחילת הגמילה מן הבקבוק, ניתן להתחיל גם הרגלה לעשיית צרכים בארגז חול. לשם כך מומלץ להניח בסביבתם של הגורים תבנית או קופסה נמוכה עם חול חתולים רגיל (לא מתגבש!) ולהחליף את החול מדי יום. מומלץ להכניס את הגור לארגז ולהראות לו כיצד חופרים.

טיפולים רפואיים לקטנטנים: חשוב לשים לגור חומר נגד פרעושים (רק כזה שמתאים לגורונים קטנטנים כמובן) ולתת לו סירופ וטרינרי נגד תולעים. יש קשר ישיר בין פרעושים לתולעים וכן בין תולעים לעיכוב התפתחותי בגורים.


bottom of page